fbpx

Optimalisering av innholdet på nettsiden

optimalisering av innholdet på nettsiden99% på Google

En omfattende guide

Ønsker du å forbedre synligheten til nettsiden din i søkemotorer? Da er optimalisering av innholdet på nettsiden, også kjent som “on-page” optimalisering, et viktig steg i prosessen. I denne artikkelen vil vi gå gjennom de viktigste aspektene ved on-page optimalisering, og gi deg konkrete råd om hvordan du kan forbedre nettsidens innhold for å oppnå bedre rangeringer i søkemotorer som Google.

Teknisk SEO og søkeordsanalyse

Før du begynner med on-page optimalisering, er det viktig å sørge for at nettsiden din er teknisk rigget for at søkemotorer skal kunne finne den. Dette inkluderer tiltak som å sjekke at nettsiden er indeksert, at kildekoden er mulig for søkemotorer å lese, at nettsiden er mobilvennlig og laster raskt nok.

I tillegg er det viktig å gjennomføre en søkeordsanalyse for å kartlegge hvilke ord målgruppen din bruker for å finne produkter og tjenester du tilbyr. Dette vil gi deg verdifull innsikt i hvilke søkeord du bør fokusere på i on-page optimaliseringen.

Optimalisering av dagens innhold (on-page)

Når du har kartlagt hvilke søkeord du har som mål å rangere bedre for og sørget for at nettsiden er godt nok rigget teknisk, er du klar for neste steg: Optimalisere nettsidens innhold. Dette kaller vi gjerne “on page”-optimalisering.
Her kan du lese mer om søkeord forskning

Tittel, page title, seo title, metatitle

Tittelen på siden går under mange navn, som “page title”, “sidetittel” på norsk eller også noen ganger “meta title” og “seo title”. De henviser alle til navnet på siden. Svært ofte er tittelen på siden det samme som overskriften på siden, men det er ikke alltid slik. Tittelen er teksten du blir presentert for når du gjør et søk i Google. Det er også teksten du ser når du har en fane oppe i nettleseren din. Denne teksten er det aller viktigste enkeltelementet du kan optimalisere som gir direkte effekt på resultatet. Tittelen må inneholde søkeordet vi ønsker å optimalisere for. Samtidig skal den gi interesse og lyst til å klikke seg inn på akkurat dette søkeresultatet i Google.

Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er beskrivelsen som kommer under tittelen i søkeresultatet. En god metabeskrivelse kan øke klikkraten (antall klikk inn til nettsiden) betraktelig og er derfor viktig. Derimot vil ikke det du skriver i metabeskrivelsen direkte påvirke rangeringen. Bruk tid på å lage gode metabeskrivelser for ditt viktigste kjerneinnhold, som forsiden og andre viktige produkt- og tjenestesider. Beskrivelsen kan bestå av opp til ca. 160 tegn. Beskrivelsen bør inneholde søkeordet vi ønsker at siden skal rangere på ettersom det er de ordene den som googler er på jakt etter.

Overskrift (H1)

Landingssidens første overskrift bør være kodet som <H1> (overskrift 1). Det er slik du signaliserer til søkemotorer hvilket innhold som er viktigst. Det er helt naturlig at overskriften på en side forteller besøkende hva siden handler om og søkeordene bør derfor inkluderes her. Mange besøkende vil bruke overskrifter på siden til å få et raskt bilde av hva en side handler om. Hold de beskrivende, korte, konsise og interessante.

Produkter og bilder

Bilder sier mer enn tusen ord. For noen bransjer kommer trafikk til nettsiden fra bildesøket. Det kan være for aktører som selger klær og mote, der målgruppen gjør research på produkter ved å se på bilder. Søkemotorer kan ikke “se” et bilde. Måten du forteller hva bildet handler om er gjennom å legge inn alt-tekst på bildene der du beskriver hva bildet viser.

Lenketekster

Internlenker på nettsiden er et viktig signal til søkemotorer om hva innholdet på nettsiden handler om. Når søkemotorer crawler nettsiden din, så går de fra lenke til lenke. Hvilke ord du bruker i lenketeksten har derfor mye å si for både søkemotorer og besøkende. Lenketeksten bør ikke være “klikk her”, men beskrive hva siden du kommer til når du klikker handler om.


Meta keywords: Optimalisering, innhold, nettside, SEO, søkeordsanalyse, teknisk SEO, on-page optimalisering, tittel, metabeskrivelse, overskrift, bilder, lenketekster, optimalisering av innholdet på nettsiden.

Meta description: Lær hvordan du kan forbedre synligheten til nettsiden din i søkemotorer gjennom optimalisering av innholdet på nettsiden, også kjent som “on-page” optimalisering.

Denne artikkelen er optimalisert av SmartSEO. For å lære mer om SEO, stille spørsmål og bli med i en fellesskap av SEO-eksperter, besøk vår Facebook-gruppe.

🎯SmartSEO AI Assistent🎯
AI Chatbot Avatar
⚠️ SmartSEO's AI assistent er bygget for å gi brukervennlig support og assistanse!